Den runda nålslipningen var den första som kom och är fortfarande mycket vanlig. Den är billigare i tillverkning än den elliptiska. Den har dock en allvarlig nackdel - den har svårt att "få plats" i spåret då det är smalt. Detta ger upphov till ett par allvarliga problem:
1. Pinch-effekten
Som du ser av vidstående bild så ger gravernålen ett spår som har olika bredd på olika platser precis som du får olika breda streck då du ritar med en bred, flat tuschpenna. När spåret blir smalare än nålen så kommer nålen därför vara tvungen att lyfta något ur spåret (punkt B). Denna typ av distorsion kallas Pinch-distorsion eller, på svenska, klämeffekt.
I mono spelar detta inte så stor roll eftersom det då endast är de laterala (horisontella) vibrationerna som innehåller musikinformation. I stereo däremot är även den vertikalt (lodrätt) graverade informationen viktig. Pinch-effekten ger där upphov till två motfasiga signaler - en i varje kanal - och detta är givetvis detsamma som en distorderad signal.
2. Problem vid höga frekvenser
Om nålens radie är större än spårets krökningsradie kan nålen inte följa spåret som du kan se i vidstående bild.
Återgivningen vid högre frekvenser försämras därmed även om nålen spårar så väl den kan. Eftersom spårens krökningsradie minskar ju närmare centrum av skivan man kommer så ökar också detta problem successivt ju närmare centrum man kommer.
|