Ungefär samtidigt som CD-4 presenterades kom CBS och EMI med sin 4-kanalsteknik SQ. Sansui och Decca ville inte vara sämre - där hette systemet QS. I rättvisans namn vill vi påpeka att vi inte alls vet vem som var först eller i vilken ordning systemen presenterades men teknikerna levde sina korta liv ungefär samtidigt.
Både QS och SQ bygde på matrissystem där signaler processades i ett matrissystem vid inspelningen och sedan i princip kördes "baklänges" genom samma matrissystem vid avspelningen. Det handlade alltså om olika typer av fasvridningar av signalen. Man ska ha helt klart för sig att dessa system - till skillnad från CD-4 - ingalunda var några riktiga 4-kanalsystem med diskreta kanaler. Detta oavsett vad respektive bolags marknadföringsmänniskor ville försöka få oss att tro. I praktiken var det faktiskt inte så stor skillnad mellan SQ och QS utan de kunde med skapligt gott resultat avspelas med varandras dekodrar.
Det första systemet som använde en (synnerligen enkel) matris var dock troligen Hafler Ambiofoni eller helt enkelt Ambiofoni. Även här fanns det apparater att köpa som innehöll de få komponenter som behövs. Eftersom Hafler är mannen bakom Dynaco så var minst en av dessa boxar märkta med Dynaco-namnet, men även andra företag hängde på. Även Lts har gjort en enkel apparat att koppla i signalvägen för att skapa ambiofoni.
Det enklaste var annars att helt enkelt koppla ihop jordarna på slutstegens V och H kanal - om nu inte det var gjort innan - och sedan koppla ett par bakhögtalare mellan V och H som gick i motfas mot de främre.
De mera sofistikerade systemen hade ett motstånd mellan mittpunkten av de båda högtalarparen och även på plusledarna till högtalarna. Gjordes dessa variabla så kunde man även justera mängden bakanalsinformation samt rumsligheten.
Ett av problemen med denna enkla koppling var att inte alla slutsteg har minus till jord. Och när man då försökte sig på denna koppling så blev resultatet oftast ett stort rökmoln från slutstegen och stor gråt och tandagnisslan hos ägaren! Du är alltså härmed varnad!
Å andra sidan var detta enkla system mycket trevligt på många inspelningar även på sådana som inte gjorde anspråk på vare sig SQ, QS eller annat! Blood Sweat and Tears "Hi De Ho" var t o m inspelad i ambiofoni till stor glädje för oss alla som tyckte att ett par småhögtalare, några meter lampsladd och ett motstånd var ungefär vad det kunde vara värt att få "4-kanal".
Detta med småhögtalare till bakkanalerna var också en marknadsföringsgimmick - precis som i dagens 5.1 system så skall alla högtalare var lika potenta (och mitthögtalaren skall egentligen vara den allra bästa om man inte har råd till 5 lika...).
Här ser du några olika principskisser för ambiofonisk återgivning kopplad direkt på högtalarutgångarna.
|