Tips & Fakta » Teknik » Motstånd » Ljudkvalitet

Varför låter motstånd olika?

Av Josef Svalander

 

Här är vi verkligen ute på djupt vatten. Vissa anser att ett motstånd inte kan påverka ljudet från en förstärkare. Skillnaderna är alldeles för små på moderna motstånd för att detta skall kunna ske. Undantag är då motstånd med t ex höga induktanser osv som påverkar frekvensgången i det hörbara området.

Jag är dock av en annan åsikt. Våra öron är ofta känsligare för att avgöra hur vi hör än mätinstrument. Jag menar att vi säkert skulle kunna mäta skillnaderna om vi bara förstod hur vår hörsel utvärderar ljud. Frekvensgång och distorsion är inte allt. I synnerhet inte när det blir många olika fel på en gång. Vi mäter ofta endast en sak i taget och när skillnaderna blir för små "så hörs dom säkert inte". Men det verkar som vi, om många små små skillnader adderas, alla fall kan urskilja dem.

Följande saker skulle kunna ge skillnader i ljud:

  • Material i motståndet
  • Anslutningstrådens infästning
  • Anslutningstrådens material
  • Temperaturkoefficient
  • Stabilitet
  • Induktans
  • Brus
  • Mikrofoni

Observera att en del av dessa parametrar kan bero av varandra. Sålunda kan skillnader på ljudet av olika material mycket väl bestå i att man inte kan fästa in koppartråd på ett bra sätt i materialet, brusegenskaper och stabilitet är olika osv osv.

Det finns definitivt många som hävdar att så snart anslutningstrådarna är av magnetiserbart material så skall de inte användas i audiosammanhang. Fram med magneten alltså och kontrollera. Detsamma gäller för övrigt även anslutningshylsor och själva motståndet. Kolla alltid motstånd eller andra komponenter med en magnet. Är materialet eller komponenten av magnetiskt material så försök hitta något annat (gäller även apparatlådor etc. Helst koppar eller aluminium).

Man bör definitivt inte tro att temperaturkoefficienten och effekttåligheten saknar betydelse. Elaka brustrumpeter som ligger som ett grått och vasst töcken efter alla transienter kanske kan komma från motstånd som har svårt att klara effekttoppar. Jag har fått bort sådana i vissa konstruktioner genom att helt enkelt serie/parallellkoppla flera motstånd för högre effekttålighet. Rekommendationen är som sagts ovan att alltid driva motstånd så de inte blir överbelastade. Och olika motstånd klarar olika mycket. När de börjar bli bruna och luktar illa så är det alldeles för sent.

Att man pratar om mikrofoni i samband med motstånd kan få vissa att skrika högt. Det är enligt dessa personer helt klarlagt att ett motstånd inte kan vara mikrofoniskt. Möjligen skulle ett trådlindat motstånd kunna vara det eftersom det faktiskt består av en trådspole men i så fall är verkan så svag så det har ingen som helst relevans och går inte att höra.

Jag säger bara att jag tror definitivt att alla komponenter kan vara mikrofoniska och då även motstånd. Se till att alla apparatlådor slipper stå framför högtalare och gärna att de är belastade med tyngder.

Förr i världen gjorde vi ett enkelt experiment för att visa att skivspelare skulle stå i ett annat rum. Jag har inte gjort det med CD-spelare men jag tror vi skulle få samma resultat.

Den som förväntat sig att här få en bestämd rekommendation på vilka motstånd, fabrikat och typ, som skall användas blir dock besviken. Det närmaste jag vill komma är följande:

  • Är det viktigt att du aldrig får kortslutning = kolmassa.
  • Små dimensioner och billigt = Metallfilm.
  • Har du råd/plats = "induktionsfria" trådlindade men lyssna först och jämför med metallfilm i din applikation.
  • Små dimensioner och hög effekt = Metalloxid eller vissa nyare metallfilm och trådlindade motstånd.
  • Hög effekt = trådlindat (om du inte får problem med diskantfall - se upp med induktansen).