Här hittar du några sidor med smått och gott om kablar. Givetvis är informationen vinklad för audiofiler. Först kanske det är på sin plats med en liten programförklaring.
I audiosammanhang är det vanligt att man hör eller ser uttrycket "kabeln låter si eller så". Enligt min ringa uppfattning så är det sällan som kablar låter. Det skulle i så fall vara det stilla surret från en överbelastad kabel som transporterar växelspänning eller rasslet från den högtalarkabel som, när den är kortsluten i högtalarändan, själv försöker ta hand om all den energi som slutsteget pumpar ut. I de fall jag själv (ofta för att det är enkelt och dessutom vedertaget språkbruk) använder uttrycket vill jag redan nu passa på och be om ursäkt för att jag inte orkade leta fram något bättre ordval.
En kabels uppgift är att förpassa en lik- eller växelspänning från en plats till en annan utan att ta bort eller lägga till något. En bra kabel "låter" som ingen kabel alls. I audiosammanhang har det märkliga fenomenet uppstått att olika former av distorsion som uppstår i anläggningen vid användningen av olika kablar utnyttjas till att på olika sätt färga ljudet i stället för att man försöker se till att distorsionen minskas på något bra sätt så att färgningen försvinner.
Om man envist tillför olika distorsioner till anläggningen så kan det märkliga inträffa att när man ansluter en förstärkare som är stabil vid den last som den förra förstärkaren inte klarade, så har man på olika sätt tillfört så mycket färgning i resten av anläggningen för att maskera oljudet från den distorderande förstärkaren att den odistorderade förstärkaren låter färgad. Det riktiga måste givetvis vara att inte tillföra någon färgning alls utan att försöka få en så ren och ofärgad återgivning som möjligt. Det ultimata måste vara att få fram all den information som finns på LP:n, CD:n, bandet etc och ingenting annat.
I många fall kan man nog dessutom till och med mäta distorsionen som uppstår i anläggningen vid bruk av svindyra esoteriska kablar men det görs inte. I stället säger man att kabeln är "vass", "mjuk", "dynamisk" eller något annat bra uttryck. Och som sagt - även jag faller i denna fälla.
I realiteten kan det till exempel vara slutsteget som vid användning av en olämplig kabel- högtalarkombination råkar i självsvängning (gärna i frekvenser ovanför det hörbara området). Botemedlet är kanske inte att byta kabel - botemedlet kanske är att konstruera om förstärkaren eller byta högtalare eller kanske rent av sätta dit en konjugatlänk för att ta hand om problemet.
Ett av problemen är att vi har svårt att i alla lägen mäta den distorsion som uppstår. Vi måste i många fall lita till våra öron. Och som vi alla upptäckt så är människan lättlurad. Sätt dit en hög prislapp och ställ dit en försäljare som visar produktens försträfflighet och - voila - du "är såld".
I vissa fall kan det till och med vara så att vi inte kan mäta. Enligt James Bongiorno, som bland annat konstruerat GAS Ampzilla, Dynaco Stereo 400 och som var inblandad även i konstruktionen av Maranz 15, så kan människan kanske uppfatta distorsion även vid så låga nivåer som ner emot -180dB. Och enligt samma källa så kan våra bästa mätinstrument i bästa fall mäta nivåer på -120dB. Alla som försökt mäta signaler vid låga nivåer vet vilka problem som lätt uppstår. Det är inte lätt ens när man börjar komma ner mot -70 -80dB.
Du kan läsa James artikel på http://www.ampzilla2000.com/thequest1.html. Observera att det finns tre delar. Läs gärna alla tre - de är läsvärda och tankeväckande. Jag påstår inte att han har rätt i alla stycken men det är mycket intressanta teorier. Sedan får var och en bilda sig en egen uppfattning i ämnet.
En annan sida som innehåller mängder med intressant information om kablar är http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Analog.html. Gå en bit ner på sidan så hittar du länkar till fler sidor, tex om konduktivitet, skin-effektens inverkan, biwiring etc. Jag håller inte i alla delar med om allting han skriver heller men det är ändå en hel del intressant läsning.
|