Volymkontrollen är viktig
Som många upptäckt är volymkontrollen en mycket känsligare del av audioanläggningen än man skulle kunna tro. Vanlig potentiometer av god kvalitet är inte tillräckligt bra om du vill ha det allra bästa. Även i relativt enkla förstärkare är byte av volymkontroll minst lika hörbart som byte av phonokontakter.
Jag har hittills inte hört någon potentiometer, oavsett kvalitet eller pris, som kunnat mäta sig med fasta motstånd. Byte av volympotentiometern till denna "byggsats-variant" ger oftast en ljudförbättring som är betydande.
Om du inte spelar annat än CD kan du få bättre ljud genom att ersätta förförstärkaren med bara en volymkontroll. Antingen sätter du volymkontrollen direkt i slutsteget eller i en separat liten låda vid sidan av. Vinsten med att sätta den i slutsteget är att du slipper extra kablar och kontakter. Nackdelen är givetvis att du är tvungen att borra i slutsteget.
En volymkontroll byggd enlligt pricipen enkel shunt har den fördelen att alla motstånd är helt urkopplade vid full volym. En potentiometer däremot ligger alltid inkopplad mellan signal och jord och kan därmed degradera ljudet även vid full volym. Det finns också volymkontroler byggda på omkopplare som använder principen med seriekopplade motstånd. Detta brukar sällan låta bra - lödtenn är ingen bra ledare och du får en massa lödpunkter och extra motstånd i signalvägen i onödan om du seriekopplar.
Nackdelar
Det kan dock finnas ett par nackdelar med att byta förförstärkaren mot en ren volymkontroll:
-
Du kan t ex inte spela med mer än en signalkälla utan att byta kablar - du har ju ingen ingångsväljare. Det går att avhjälpa genom att också sätta in en omkopplare före volymkontrollen som ingångsväljare och montera några RCA-kontakter extra.
-
Värre är att du kan mista dynamik. Om din förförstärkare är av den typ som har sk passivt linjesteg, dvs den har ingen elektronik alls i linjesteget utan endast omkopplare och volymkontroll, ja då vill jag påstå att det bara kan bli bättre med nedanstående volymkontrollslösning. Men har din förförstärkare linjesteg med låg utgångsimpedans kan det hända att du inte kan spela nog högt eller att du mister dynamik om du endast använder en volymkontroll i stället för förförstärkaren.
Med en volymkontroll kan du ju endast sänka volymen, aldrig förstärka den. Du är alltså hänvisad till den maxvolym som blir följden av kombinationen av just den CD-spelaren och det slutsteget. Den eventuellt sämre dynamiken beror på att CD-spelarens utgångskretsar oftast har dålig drivförmåga. Å andra sida distorderar även ett bra linjesteg, vilket som totalt sett ger bästa ljudet kan bara du själv avgöra.
Testa
För att höra hur det kan låta kan du göra på följande sätt:
-
Leta fram en CD med låg inspelningsvolym. Alltså tyst och inte alltför dynamisk musik.
-
Koppla sedan ihop CD-spelaren och slutsteget direkt med ett par lämpliga signalkablar. (Glöm inte att stänga av slutsteget medan du kopplar om.)
-
Spela och lyssna hur det låter. Är det tillräckligt högt? Är det bättre eller sämre ljud? Låter det odynamiskt?
-
Nu när du vet hur högt det blir kan du kanske pröva med andra, lite häftigare, plattor också.
Tycker du det blev bättre ljud och att du kan spela tillräckligt högt så är det bara att sätta igång och bygga. Du är inte ensam - dessa volymkontrollbyggsatser var i många år en av mina storsäljare. Observera bara att du måste satsa på en omkopplare med rätt mycket guld som kontaktyta i omkopplaren - minst 3µm. Silver rasslar ofelbart efter något år.
Den ELMA-omkopplare jag använder säljs vanligen i ett billigare utförande med endast ett tunt lager guld. Den var jag tvungen att gå ifrån på grund av rasslet. Den typ jag använder nu har jag använt sedan 1983 utan några som helst problem.
|