Så kom då den vita designen - skapad av Nils Åstrand på Dialog i Jönköping. En låda som inte var någon annan lik precis som det mesta Nils skapar.
En stor vit ratt med en röd lysdiod som blinkar under uppvärmning. Sedan ger den en klar indikering av i vilket läge ratten befinner sej. Den stora omkretsen ger en härlig känsla och fungerar som svänghjul då man vrider upp eller ner volymen.
Ett "måste", påstod alla förståsejpåare, var en balanskontroll. Alltså blev det en sån men i form av en knappsats. Överst med gröna knappar och sedan med ett antal svarta knappar under. En grön knapp = ena kanalen i båda högtalarna. Bra vid enkanalsavspelning av band. Båda gröna knapparna intryckta = mono. Båda ute = vanlig stereo.
De svarta knapparna dämpade 1, 3, resp 6 dB på resp kanal. Se det speciella avsnittet här på webbplatsen som visar bruksanvisningen för TUBA. (kommer senare). Med denna knappsats kunde man sänka volymen i 1 dB-steg från -1 till -10 dB per kanal. Alla intryckta gav en "mute" funktion på -10 dB i båda kanalerna...
Bilderna är uppifrån och ner:
- Exteriör
- Sedd underifrån
- Förstärkarsteg
- Glöd-stabb
- B likriktning och 1:a stabb
- 2:a stabb
- Undersidan av relä och omkopplare
Den sista bilden kanske kräver lite förklaring. Alla TUBA försedda med en timer-krets och ett relä som under uppvärmning kortslöt utgången till slutsteg. Detta för att skydda från oönskade pulser som kunde skada slutsteg eller högtalare. TUBA kunde utan vidare lämna 25V från linjesteget vilket driver de flesta slutsteg till totalkris för att inte tala om högtalare. (Många slutsteg kräver bara 1-2V för full uteffekt...).
Därför var utgången alltid kortsluten då förstärkaren var avstängd eller under uppvärmning. Först då allting var stabilt (efter ca 30 sek) öppnade reläet för signal till utgångarna.
Omkopplaren var till för att koppla ur linjesteget. Man kunde alltså köra förstärkaren direkt ut från volymkontrollen vilket gav för och nackdelar. Fördelarna var givetvis att man slapp ett förstärkande steg med vad det innebär av minskad distorsion. Nackdelarna var en lägre förstärkning och högre känslighet för kabelimpedanser på grund av den högre utgångsimpedansen. I vissa fall var det ena mera välljudande, i andra fall föredrog man det andra läget på omkopplaren. Knappen kommer man åt genom att genom gallret på förstärkaren sticka ner t ex en blyertspenna och med den manövrera tryckknappen. Detta för att få kort signalväg samt för att man inte oavsiktligt (små barnafingrar) skulle slå till eller från omkopplaren. Detta var mycket lämpligt att göra endast då förstärkaren var avstängd eftersom 20 dB extra förstärkning inte alltid var så bra för högtalarna...
|