Nuförtiden är det en fråga som kommer som ett brev på posten så snart man börjar prata om slutsteg. Frågan är: "Är det klass A?" Frågan är lika vanlig och lika dum som 70-talets vanligaste fråga: Hur många watt är den på?"
Det är precis som om en effektförstärkare inte kan låta bra om den inte arbetar i klass A.
Låt oss först konstatera att det är ointressant hur förstärkaren är konstruerad eller hur många watt den kan lämna - det viktiga är hur den låter.
Det finns bra och välljudande klass A förstärkare. Det finns hemska bevis på att klass A inte är en garanti för välljud. Det finns mycket välljudande klass AB eller B förstärkare liksom det finns många exempel på motsatsen också.
Klass A innebär endast att den förstärkande enheten passeras av både den positiva och den negativa delen av tonsignalen. Detta innebär att om man endast har en förstärkande enhet i ett steg måste den gå i klass A. Alla som jämfört för-förstärkare vet att de ändå oftast låter olika. Till och med väldigt olika ibland, Detta trots att de bevisligen går i klass A.
I klass B förstärkare låter man den positiva halvdelen av signalen förstärkas i en enhet (ex rör eller transistor) och den negativa halvdelen i en annan. Sedan pusslar man ihop delarna efteråt. Detta sker när det gäller rör oftast i utgångstransformatorn. För enkelhetens skull pratar jag i fortsättningen endast om rör, trots att det som sägs lika gärna kan appliceras på transistorer.
För att få en förstärkare att arbeta i klass B måste man se till att de båda förstärkande enheterna matas med samma signal men i olika fas. Det vill säga att det ena röret skall ha signalen i fas, det andra röret skall ha signalen ur fas. Detta kräver en så kallad fasvändare.
Det är svårt att få signalen att bli helt lika men fasvänd. Det är faktiskt mycket svårt.
När man försöker pussla ihop signalen igen är det inte alltid den ena delen av signalen kommer riktigt rätt i förhållande till den andra. Detta kallas för övergångsdistorsion och uppfattas av örat som synnerligen besvärande.
Varför gör man då på detta sätt-
Jo man kan få ut betydligt högre effekt. Varje rör arbetar ju endast med halva signalen.
Under den halvperiod då signalen förstärks i "det andra" röret kan det overksamma röret vila. Man väljer arbetspunkt så att röret stryps då "fel" halvdel av signalen skall förstärkas. Klass B förstärkare är alltså alltid push-pull-kopplade. Man måste ha minst två rör för att kunna använda arbetssättet klass B.
Nu finns det också - för att komplicera det hela ytterligare förstärkare som sägs arbeta i klass AB. Det vill säga att man drar så mycket ström genom rören att de upp till en viss effekt faktiskt arbetar med hela signalen - klass A. Däröver stryps de under hela eller en del av "fel" halvdel av signalen - klass B. Drar man riktigt duktigt med ström genom rören kan man till och med få rören att arbeta i klass A hela tiden trots att förstärkaren fortfarande arbetar med fasvändare etc. Förspänningen på gallret ligger så högt att röret så gott som aldrig stryps av signalen innan röret klipper. Förhoppningsvis symmetriskt. Nackdelarna med detta är att du inte får ut lika hög effekt ur steget som om du kört det i klass B. Du tar ju ut effekt ur röret hela tiden. Det får ingen viloperiod.
Du drar också väldigt mycket ström genom röret. Det ger ökat rörslitage.
Du är inte ens säker på att Du får ett bättre ljud ur steget än om Du kört det i klass B Det är ju så att musiken är oerhört dynamisk dvs den innehåller mycket svaga och mycket starka signaler. Även vid låg lyssningsvolym är det mycket höga effekter som skall ut i högtalaren även om det är under mycket korta tidsperioder. Undersökningar visar att vid 1 W kontinuerlig effekt till högtalaren kan det behövas mellan 10 och 100W uteffekt från förstärkaren för att alla signaler skall passera odistorderat.
Det är alltså inte självklart att låg effekt är bra. Det kan t o m vara så att man i sin iver att undvika övergångsdistorsion sänker uteffekten så att ett redan halvdåligt steg blir riktigt dåligt genom att det går i klass A. I klass B hade det i alla fall fördelen att kunna leverera hyfsat mycket effekt.
Hur kan jag nu påstå något sådant- Jo då är vi tillbaka till fasvändaren. Det är svårt att göra en bra fasvändare. Det är nästan alltid så att signalerna inte ligger riktigt i fas. Det gör sedan detsamma om slutrören går i klass A eller klass B - distorsionen får Du ändå. Det låter lika illa oavsett uteffekt.
Och jag hävdar efter att under många år ha arbetat med förstärkarkonstruktion att det man vinner genom att dra mycket ström genom rören för att få den att arbeta i klass A förloras i den minskning av uteffekten som man alltid får vid push-pull-kopplad sk "ren" klass A.
Jag skriver "sk ren" därför att jag är övertygad om att Du aldrig kan få ett push-pull-kopplat steg att i alla lägen arbeta helt i klass A. Vid höga signalnivåer ( = enligt ovan ofta vid kontinuerlig uteffekt 1 W) kommer alltså steget att ibland gå över i klass B. Med övergångsdistorsion och allt. Jag vill till och med gå så långt att jag hävdar att ett riktigt konstruerat slutsteg av push-pull-typ endast kan bli sämre av att man drar så mycket ström genom rören att det arbetar i klass A större delen av tiden.
Vid ett lite felkonstruerat eller felbyggt push-pull-kopplat steg kan man ibland få ett ljud som är lättare att stå ut med om man minskar uteffekten genom att låta rören arbeta med hela signalen. Detta är då knappast beroende på att ljudet blir bättre utan endast på att distorsionen inte går fram lika starkt med den lägre uteffekten. Men det gör å andra sidan inte musiken heller. Det brukar bli ett snällt och avslaget ljud utan spänst.
I de fall man finner spänst och dynamik och rent ljud i ett push-pull-kopplat steg med hög tomgångsström (alltså sk klass A) skulle det enligt mitt förmenande bli ännu bättre om man också lät steget ge den uteffekt det skulle kunna om man låtit det arbeta i klass B.
Ett litet exempel: Vi har att välja mellan två steg, båda push-pull-kopplade, båda går i klass A upp till 15W och båda välkonstruerade. De låter lika vid mycket låg volym. Det ena går vid 15W över i klass A upp till 45W då det klipper, medan det andra klipper redan vid 15W eftersom det är ett s k "rent" klass A steg. Troligen kommer Du att föredra det steg som går i klass AB eftersom det faktiskt när Du ökar lyssningsvolymen en smula klarar av effekttopparna vilket "klass A-steget" inte gör.
Det finns enligt mitt sätt att se det endast ett sätt att fä ett steg att gå i klass A på rätt sätt och det är genom att endast ha ett slutrör. Då sjunker uteffekten ytterligare men Du får ett rent och behagligt ljud fritt från övergångs- och fasdistorsion av den typ som uppstår i ett sk klass A steg av push-pull-typ.
Det blir ett dynamiskt och spänstigt ljud och enligt min erfarenhet blir det också betydligt tydligare och med fler smådetaljer än man kan uppnå i ett mottaktskopplat steg. Visserligen fortfarande med låg uteffekt men man slipper de fel som alla mottaktskopplade steg jag hört har med fasvändare etc. De blir aldrig riktigt lika rena och detaljerade. Ett steg med endast ett slutrör klipper också mera välljudande (om man nu kan prata om att distorsion är välljudande)
Låt oss i stället för klass A och klass B tala om Single End och Push-Pull. Eller om Du hellre vill "Entaktskopplade" och Mottaktskopplade" steg.
När det sen gäller mottaktskopplade steg kan man om man vill skilja på steg med hög resp låg tomgångsström.
Sedan kan vi åter låta debatten övergå i om förstärkaren låter bra eller inte. Det är faktiskt viktigare än frågan om klass A eller "hur många watt den har".
|